Höghastighetsbanor i Sverige

Höga kostnader anges ofta som hinder för höghastighetsbanor i Sverige. Mitt exjobb fr 2001, lika aktuellt då som nu, beskriver alternativa löningar och visar genom simuleringar hur det är möjligt och vilka åtgärder SPM krävs. Om vi bygger de nya banorna med mindre horisontalkurvor än vad Trafikverket föreskriver, modesta lutningar i profil och utesluter godståg samt använder tåg med korglutningsteknik är det fullt möjligt att bygga dessa banor betydligt billigare.
Hur kan dessa parametrar påverka kostnaden? Svaret är enkelt. Med mindre horisontalradier och större lutningar i profil behöver vi bygga färre tunnlar, broar och viadukter. Det är dessa objekt som är mest kostnadsdrivande.
Här kan du läsa mer om hur svenska höghastighetsbanor kan byggas billigare och bli verklighet.

Annonser

One thought on “Höghastighetsbanor i Sverige

  1. Ping: Nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg/Malmö #blogg100 | Martin Lindahls blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s